måndag 25 februari 2013

Från tre kapitel, 60 sidors prov - 1 kap, ca 25 sidor...

Idag fick jag träffa min åtta och ha en första So-lektion med dom (som stöd). Det kändes bra att träffa dom igen och dom verkade uppriktigt (!) glada att se mig. Härligt med den bekräftelsen:D. Det är nyttigt att vara "elev" ibland, som yrkesverksam lärare. Efter lärarens inledning vad eleverna skulle göra på lektionen så fattade jag "nada" och flera av eleverna såg ut som frågetecken. "Vilka papper? Vilka frågor? Vad ska vi göra?", "hallå!!!? Frustrationen var hög hos somliga och själv kände jag mig pinsamt dum, för jag fattade faktiskt inte själv vad vi skulle göra:o).

NÄ, här kände läraren i mig att "nu får jag ta kommandot". Således: Jag får reda på att det vankas prov v.10 - "60 sidor och tre kapitel, fröken". NÄHÄ! svarar jag och känner paniken växa (inte f-n tänker jag ha ett prov på 60 sidor, en mardröm från hell att rätta men framförallt en hemsk mardröm för eleverna). Dom visar mig ett handskrivet kopiert papper på kapitel och sidor som ska tas upp i deras prov. Jag, med risk att köra över vikarien, tar en whiteboard-penna,  skriverpå tavlan vilket kapitel som ska fokuseras på och att det är DET som det blir prov på. De andra två blir lite "parantes". 23 st mycket lättade elever pustar ut och en nöjd och glad fröken och en något tilltryckt;-) men förstående vikarie. Att vara vikarie och inte fått information eller olika informationer är inte lätt. Men han hade tolkat det som att min 8:a skulle ha ett prov på 60 sidor, det finns inte min (eller deras!) värld. Jag ändrade abrupt och bantade ner det till ett kapitel ca 25 sidor- basta;-).


Tre enkla saker, som mina elever uppskattar på mina lektioner, har jag lärt mig idag:
  1. Ange vilket ämne de har och sluttid (en del elever vet inte vilken lektion de är på och de vet nästintill aldrig när den slutar, ett skönt sätt att slippa frågan "när slutar vi?"
  2. Använd whiteboardpennan och tavlan till att strukturera upp lektionen, gärna punktform eller 1,2, 3 osv.
  3. Avrunda alltid lektionen, sammanfatta, "idag har vi tagit upp....bla...bla...". Nästa gång ska vi....bla...bla...Vänta sen och be om absolut tystnad (innan de får gå) och det går oftast vädligt fort att få tyst i ett klassrum då (de flesta elever vill sluta och gå till nästa lektion eller få sin rast;-).
Hm...när jag införde den här rutinen, slaviskt, med ovan nämnda klass trodde jag aldrig att effekten skulle bli så stor men gud nåde om jag inte håller den rutinen. "Hallå, Catrine/fröken (det är förvånansvärt många som fortfarande säger fröken;-) du har glömt skriva på tavlan; sluttid och vad vi ska göra...."sorry, ska genast skärpa mig", svarar jag.

Med en stor portion självironi , humor och glädje så kommer man långt
(inte bara i yrkeslivet;-) och glömt inte:
Först relation - sen lektion;-).

Nu ska jag ta mitt ansvar och vara en ansvarsfull mamma och servera en underbar kulinarisk upplevelse: blodpudding, stekt potatis och bacon;p


Kram och ha en bra kväll och glöm inte Dicte på Tv4:-)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar